tiistai 7. marraskuuta 2017

Näkymätöntä työskentelyä Moodlen syövereissä

Olen valmistellut loppukevään ja syksyn aikana webinaaria Digiosalliseksi-hankkeessa. Parituntisen webinaarin teemana on Moodle - esteetön ja helppo hahmottaa?

Kirjatessani projektin työtunteja havahduin tosiasiaan, että olen valmistellut kahden tunnin webinaaria aivan hirvittävän pitkän ajan. Valmistelu alkoi jo kuukausia sitten ja vieläkin viimeisteltävää riittää.

Todellista prosessityöskentelyä.


Verkkokurssi Moodlessa. Kuva: Heli Antila


Webinaarin Moodle-teema lähti liikkeelle opiskelijoiden kokemuksista. Huolella hiottu ja opettajan mielestä mahdollisimman selkeästi ja yksiselitteisesti rakennettu verkkoympäristö saa kerta toisensa jälkeen opiskelijoilta murskatuomion:

"On sekavaa.", "En löydä."

Ja vaikka yksittäinen opettaja opiskelijoiden mielestä Moodlen luomistyössään onnistuisi edes välttävästi, tulee niskaan ryöppy kysymyksiä kollegan kurssista. Niihin ei vastauksia löydy.

Pikasilmäyksellä huomaan korkeintaan hänen käyttäneet rakenteena teemoitusta, kun itse etenen viikkoperusteisesti. Minun mielestäni kolleganikin kokonaisuus on yksinkertainen ja selkeä.

Opiskelijat eivät ehkä tiedä, että opettajat pääsevät tarkastelemaan heidän Moodle-toimintaansa. Usein vastaus ongelmiin löytyy osittain sieltä.

Tehtävää ei ole ymmärretty, koska sitä ei ole edes avattu.

Avaamattomuuden syytä analytiikka ei kuitenkaan paljasta. Eli löysikö opiskelija koskaan etsimäänsä tehtävää Moodlen syövereistä. Ja jos ei löytänyt, niin miksi?

Selvityksiä, suosituksia, kiirettä...


Verkkoympäristöjen esteettömyyttä on selvitetty ja suosituksiakin on laadittu. Esimerkiksi ESOK-verkosto on laatinut saavutettavan tieto- ja viestintäympäristön suositukset, STIVI-suositukset

Sieltä ne löytyvät vapaasti Internetistä, selkeät ohjeet.

Tunnen piston sydämessäni, sillä opettajan hektisessä työssä ei verkkoympäristöä rakentaessa usein ehdi edes ajatella esteettömyyttä. Ei etenkään silloin, jos ryhmän opiskelijoilla ei ole diagnosoituja erityistarpeita.

Verkkoympäristön valmistelu tapahtuu liian usein kovan kiireen ja paineen alla. Yhteisiä ohjeistuksia ei ole - tai niihin ei ole tutustuttu. Jokainen opettaja hyödyntää omia kokemuksiaan. Jokainen kurssi on erilainen.

Ja opiskelijat ovat turhautuneita.

Aihetta on tutkittu paljon. Itsekään en tiennyt kuinka paljon, ennen kuin aloin valmistella esitystäni. Hävettää tunnustaa, että löysin suosituksista ja tutkimuksista lukuisia asioita, joita en ollut koskaan edes ajatellut.

Halusin selvittää aihetta lisää.

Ja uppouduin esteettömyyden suohon. Huomasin, että samaa käsitettä käytetään useissa erilaisissa tarkoituksissa. Jäin tuskissani miettimään esitykseni kohdennusta ja rajausta. En millään pystyisi kahdessa tunnissa vastaamaan kaikkiin niihin odotuksiin, joita käsite ihmisissä herättäisi.

Siis rajasin ja kohdensin, useita kertoja uudelleen.

Lopulta malli alkoi muotoutua. Ensi torstaina en puhu Moodlen teknisistä ominaisuuksista tai apuvälineistä. Pohdin oppimisympäristön sisällön rakentamista yleisellä tasolla esimerkkien kautta. En myöskään keskity varsinaisesti erityisryhmiin, vaan puhun selkeydestä kenen tahansa opiskelijan näkökulmasta.

Jo nämä rajaukset tuovat esille melkoisen määrän haasteita. Uskonkin, että keskusteltavaa riittää.

Kuva: Heli Antila.


Ja ne Power point -diat.

Muokkaan, visualisoin, lyhennän ja sanon toisin. Ja aina ne ovat yhtä esteellisiä - tarkasteltiin esteettömyyttä sitten mistä näkökulmasta tahansa. Lopputulos näyttää siltä kuin en olisi suosituksista itse kuullutkaan.

Mutta silti:

Ilmoittaudu ja tule mukaan webinaariin keskustelemaan Moodle-kokemuksistasi.



Workshop 10: Moodle – esteetön ja helppo hahmottaa

Workshop järjestetään 16.11.2017 klo 14-16 webinaarina osoitteessa https://connect.funet.fi/digiosalliseksi/

Moodle on yleisesti käytetty oppimisympäristö eri organisaatioissa. Monet opettajista pitävät Moodlea selkeänä ja toimivana, mutta opiskelijapalautteessa oppimisympäristöä pidetään melko usein sekavana ja vaikeana. Haluttuja tietoja ei aina löydetä oppimisympäristöstä toivotulla tavalla.
Webinaarissa pohditaan Moodlea esteettömyyden ja helppokäyttöisyyden näkökulmasta. Esille tuodaan kokemuksia sekä pohditaan millainen selkeän Moodle-kurssin tulisi olla.

Kouluttajana Heli Antila
Ilmoittautumislomake: https://lomake.tamk.fi/v3/lomakkeet/24384/lomake.html



Teksti ja kuvat: Heli Antila
lehtori, TAMK

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti