torstai 25. tammikuuta 2018

Digiä ammatilliseen opetukseen

Tredun Hepolamminkadun tekniikan alan workshopissa ohjelmassa oli useita sovelluksia, joista suurin osa toimii opiskelijoiden kännyköillä ilman erillisiä sovelluksia tai kirjautumista. Osaa dioissa olevista sovelluksista kokeilimme itse, osa jäi ihan vain vinkiksi kiinnostuneille.

Esillä oli myös eilen maailman suurimmassa opetusteknologia-alan tapahtumassa BETT-messuilla palkittu suomalainen Seppo-peli, josta muilla hanketoimijoilla on kovin positiivisia kokemuksia. Peli on maksullinen ja tarjolla on erilaisia lisenssejä (esim. yhden opettajan vuosilisenssi 69 e + alv), mutta peliä pääsee kokeilemaan maksutta. Itse kokeilin sitä aamulla ja hämmästyin, miten helppo joku palvelu voi olla: sen kun ottaa vain käyttöön!

Lopuksi teimme luokkaretken virtuaalilaseilla. Vaikka meidän kohteena olivat modernin maailman seitsemän ihmettä, kurkisimme vähän tekniikan alan kohteisiinkin. Google Expedition -sovelluksesta löytyy noin 200 erilaista retkikohdetta eli sieltä jokainen löytää jotain omaankin opetukseensa. Retkelle pääsee kännykän, ilmaisen sovelluksen ja virtuaalilasien avulla, mutta tabletillakin voi hyvin lähteä reissuun. Jos saat helposti matkapahoinvointia, tabletti voi olla jopa parempi vaihtoehto.




Näitä työpajassa testattuja sovelluksia voit kokeilla vielä jälkeenpäinkin:

Matleenan blogin koulutusdiojen sivulta löydät tarkempia ohjeita moneen esillä olleeseen sovellukseen, esimerkiksi sanapilvien, sähköisten kyselyiden ja Padletin opetuskäyttöön tai interaktiivisten kuvien tekemiseen ThingLinkillä.  Sieltä löydät myös tammikuussa päivittämäni diasarjan QR-koodeista. Niitä voi nykyisin lukea suoraan monen mobiililaitteen kameralla ja nuorilta lukeminen käy kätevästi Snapchat-sovelluksella. Toki tarjolla on edelleen myös ihan tavallisia QR-koodin lukusovelluksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti