maanantai 12. helmikuuta 2018

Kahoot, Padlet ja digittävät pedagogit

Digiosalliseksi.-hankkeen TAMKin tiimi oli näyttävästä esillä vuosittaisessa TAMK-konferenssissa. Edellisessä blogijulkaisussa Heli Antila kuvasi hanketemppurataa. Alla on kahden työpajani materiaalit sekä Minna Seppälän kanssa pitämäni konferenssiesityksen diat.


Monipuolinen ja uudistuva Kahoot (workshop 18)


Worksopin diat ovat alla. Lisää esimerkkejä ja päivittyviä ohjeita arviointityökaluista kuten Kahootista löydät blogini sähköisten kokeiden sivulta. Tässä muutama tärppi Kahootista:

  • Quiz-monivalintakisaa voi pelata yksin, pareittain tai pienryhmissä. Sitä voi käyttää sekä osana arviointia (voit jättää nopeuden huomiotta) että keinona aktivoida oppituntia mm. keskusteluilla.
  • Blind Kahootissa opettaja kysyy asioita, joita ei vielä ole opetettu, sitten opettaa ne ja lopuksi tekee oppimista varmistavia kysymyksiä. Peli toimii oppijan ajattelun, opettamisen ja keskustelun apuna. Mukana voi olla sekä kysymyksiä, joihin on oikea vastaus, että mielipidekysymyksiä.
  • Kahoot Jumblessa vastausvaihtoehdot raahataan oikeaan järjestykseen. Vastausaikaa tarvitaan monivalintakysymyksiä enemmän.
  • Surveyn avulla tehdään monivalintakyselyitä, joissa ei ole ennalta määrättyä oikeaa vastausta. Tällainen oli Kahoot. jolla työpajan aloitimme.
  • Kun osallistujilla on mobiilisovellus, voi harjoituksia tehdä omassa tahdissa luokassa tai avata kotona tehtäväksi (kohdasta Challange).
  • Kummitus-Kahoot (Ghost mode) tarkoittaa pelin uusimista niin, että jokainen yrittää parantaa aiempaa tulostaan.  
  • Tulokset kertyvät kätevästi tilastomuodossa My Results -välilehdelle. Huomaa, että tietoja löytyy useammalta välilehdeltä.



Padlet opetuksessa (workshop 19) 


Padlet on helppo ja monikäyttöinen sovellus, joka toimii opetuksessa niin opettajan, ryhmän kuin yksittäisen oppijankin työkaluna. Padletin avulla voi luoda erilaisia seiniä, joihin lisätään viestejä, joita voi kommentoida tai vaikka antaa niille tähtiä.

Kun opettaja luo Padlet-seinän, hänen tulee kirjautua. Kun seinä on muutamalla klikkauksella luotu, opettaja kertoo seinän osoitteen niille, jotka haluaa kutsua mukaan. Oletusasetuksilla seinälle voivat lisätä viestejä ja muutakin sisältöä kaikki, jotka tietävät sen osoitteen, mutta seinän voi myös jakaa julkisesti tai sulkea esim. salasanalla.

Tästä julkisten Padlettieni listalta löydät myös Testailua-seinän, missä voit kokeilla Padlet-viestien lähettämistä.





Pedagogin digitystä


Konferenssiesityksessä Minna Seppälä kertoi hankkeemme tekemän ensimmäisen kyselyn pohjalta muun muassa siitä, miten ammatilliset opettajat ja opettajaopiskelijat ovat kokeneet digitaalisaation muuttaneet työtään. Siitä jatkoimme New Media Consortiumin Horizon-raporttin tuloksin esittelemällä trendejä, haasteita ja teknologioita, jotka vaikuttavat erityisesti korkea-asteen opettajan työhön.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti