lauantai 18. marraskuuta 2017

Moodle - sisällön ja pedagogiikan näkökulmasta

Digitaalisuus tarkoittaa monelle sitä, että organisaation käytössä on oltava uusinta tekniikkaa ja verkkotyökaluja. Koulutuspuolella tämä tarkoittaa yleensä sitä, että oppilaitos on sitoutunut käyttämään jotain tiettyä verkkoympäristöä opetuksessa. Yleisimpiä verkko-oppimisympäristöjä ovat Moodle ja Optima. Tässä esimerkissä puhun Moodlesta, mutta monet asiat pätevät muihinkin verkkoympäristöihin.

Puhuin Moodlesta ja esteettömyydestä Digiosalliseksi-hankkeen webinaarissa viime torstaina.

Lähituntiresurssien pienentyessä verkkoympäristö on hyvä työkalu, jolla voidaan parhaimmillaan tukea oppimista merkittävästi. Se on opintojakson selkeä kotipaikka, jossa voidaan jakaa aineistoja ja jonne voidaan palauttaa tehtävät. Tämä kuulostaakin hyvältä ja selkeältä ratkaisulta.

Mutta vaikka Moodle on monella opettajalle suuri helpotus ja ihanteellinen työkalu, saattaa se näyttäytyä opiskelijoille hieman eri tavoin.

Kaikissa oppilaitoksissa ei ole yhtenäistä ohjeistusta, joten Moodleja on yhtä monenlaisia kuin opettajia. Toisissa oppilaitoksissa ohjeistus on, mutta monet opettajat eivät joko tiedä tai välitä sen olemassaolosta - tai ehdi tutustua siihen. Eli siinä missä toinen opettaja upottaa Moodleensa kaikki käytettävissä olevat työkalut, täyttyy toisen Moodle Power point -dioista.


"Haluan kertoa opiskelijoilleni kaiken"


Usein opettaja pyrkii täydellisyyteen. Materiaalia on liikaa. Selkeitä otsikoita ja yhtenäistä typografiaa ei välttämättä ole mietittykään - fonttivalinnoista puhumattakaan. Suosituksista ei ole kuultukaan.

Hahmottamisen ja esteettömän opiskelun näkökulmasta tämä ei ole hyvä lähtökohta. Opiskelijoiden on vaikea saada kiinni opettajien erilaisista logiikoista. Kun tähän vielä yhdistetään se, että Moodle näyttäytyy ja toimii eri tavoin erilaisilla laitteilla ja selaimilla, ollaan ajauduttu jo aika kauas esteettömästä opiskelusta. Mobiililla Moodle ei vielä oikein toimi ja mobiili taas olisi usein opiskelijanäkökulmasta se helpoin, tutuin, innostavin ja turvallisin väline. Eikä kaikilla opiskelijoilla ole konetta ja laajakaistaa käytössään.

Opettajat ihmettelevät verkkokurssien keskeyttämisiä, opiskelijat turhautuvat Moodlen usein luotaantyöntävään ja virastomaiseen ulkoasuun. Kun he eivät löydä tehtävää tai vastauspaikkaa, opiskelu jää. Opettajaan ei välttämättä saada yhteyttä juuri toivotulla hetkellä ja myöhemmin lisäohjeiden kysely unohtuu. 24/7-opiskelu asettaa omat haasteensa.

Opettaja on hämillään. Hän ei tiedä puuttuuko opiskelijan vastaus kiireeen, osaamattomuuden, piittaamattomuuden vai laiskuuden vuoksi. Yhteisöllisyyskään ei auta kaikkia. Vertaistuki yhteisissä tehtävissä helpottaa monen opiskelijan matkaa, mutta kaikki eivät uskaltaudu kysymään apua kaveriltakaan.

Verkkotuutorille olisi tarvetta. Hyvä olisi myös tietää opiskelijoiden lähtötaso ennen verkko-opintojen alkamista. Ryhmäyttämistäkin suositellaan verkossa uudestaan, jopa tutulla ryhmällä.


Millainen sitten olisi toimiva ja selkeä Moodle?


Oppimisympäristöön kokoaisin vain pääasiat. Linkkejä, tiedostoja ja toimintoja ei saisi olla liikaa. Yksinkertaisuus on usein valttia. Otsikkojen tulisi olla selkeät niin sisällöltään kuin fonttivalinnaltaan ja -kooltaan. Yhtenäiseen typografiaankin kannattaa kiinnittää huomiota. Visuaalisesti kiinnostava sivusto, kuvien ja tekstien vuoropuhelu on aina houkuttelevampi vaihteohto kuin pelkkä teksti.

Ja kaikkein tärkeintä on se, että tehtävät ja palautuspaikat löytyvät helposti. Sanallinen ja suullinen tehtävänanto tukee tehtävän ymmärtämistä.

Webinaaria valmistellessani ja pitäessäni ymmärsin yhtäkkiä sen, että Moodlea kouluteaan usein vain teknisestä näkökulmasta. Teknispainotteisuus saattaa karkoittaa osan opettajistakin. Työkalu voi tuntua liian vaikealta ja motivaatio opetella sen käyttöä kärsii.

Entäs jos koulutuksessa olisikin pedagoginen ote, jossa huomiota kiinnitettäisikin sisällön suunnitteluun ja esillepanoon? 

Webinaarin jatkot käydään Padletissa. Kirjaa kokemuksesi ja ajatuksesi rohkeasti näkyviin.


Teksti:
Heli Antila
lehtori, TAMK


Webinaarin diat

Padlet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti