sunnuntai 22. huhtikuuta 2018

GDPR ja verkko-opiskelukokemus

Kuva: TheDigitalArtist, CC0, pixabay.com
EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) astuu voimaan 25.5.2018 ja se edellyttää myös oppilaitoksilta entistä tarkempaa huolenpitoa henkilötietojen käsittelyssä. Monissa oppilaitoksissa aiheesta tarjotaan sisäistä koulutusta, mutta tarjolla on myös kaikille avoimia koulutuksia. Itse tietosuoja-asetuksen oppimisen ohella tässä on se hyvä puoli, että me opettajat, ohjaajat ja kouluttajat pääsemme välillä vaihtamaan roolia oppijaksi ja suorittamaan (pakollista) verkkokurssia. Siitä kerron tässä bloggauksessa, en itse GDPR-asetuksesta.

Ilmoittauduin jo tammikuussa Snellman-kesäyliopiston toukokuun kurssille EU:n yleinen tietosuoja-asetus koulussa. Vasta maaliskuussa huomasin intrasta ensimmäisen viestin, että TAMK tarjoaa henkilöstölle vastaavan verkkokurssin. Tähän voi vain todeta, että Snellmanin kannatti aloittaa markkinointi ajoissa!

En peru ilmoittautumista Snellmanin kurssille, sillä yksin suoritettavat TAMKin Granitelta hankkimat verkkokurssit eivät mahdollistaneet minkäänlaista vuorovaikutusta ja jättivät muutaman kysymyksen ilmaan. Kurssi varmastikin vastaa keskimäärin osallistujien kysymyksiin ja sen ylikin, mutta minulle opetustoimen täydennyskouluttajana jäi vielä muutamia kysymyksiä sekä eri kouluasteiden näkökulmasta (mm. ikärajat) että freelancer-kouluttajana toimimiseen liittyen.

Suoritin tänään nämä TAMKin/Graniten Tietosuojan perusteet että Tietosuojan pääperiaatteet -verkkokurssit. Niissä teksti oli pilkottu osiin, kuten verkkokursseilla on tapana tehdä, mutta monivalintatehtäviä ja lopuksi itse tallennettavaa tai tulostettavaa todistusta lukuunottamatta kokonaisuus ei eronnut siitä, että olisin saanut luettavaksi tekstitiedoston. Alla kommenttini verkkokursseista oppijan näkökulmasta.

Tietosuojan perusteet -kurssi

  • Hui, kurssi puhuttelee minua nimelläni! Etunimi toimi hyvin, välillä käytettiin myös sukunimeä, mikä tuntui hassulta. Jos voidaan personoida nimen mukaan, eikö voitaisi personoida myös sisältöä, esim. sen mukaan, että olen sivutoiminen, mikä tarkoittaa mm. sitä että säilytän ja käsittelen tietoja kotikoneellani? Tai että työskentelen täydennyskoulutuksen parissa, joten minua kiinnostavat muidenkin oppilaitostasojen kysymykset.
  • Erinomainen ja selkeä johdanto, mistä löytyi tieto, että kurssin suorittaminen kestää noin tunnin. Tämä on tärkeä tieto kertoa opiskelijalle. Minulta kesti 59 min, mikä sisälsi muistiinpanojen tekemistä mm. tätä kirjoitusta varten. Johdannossa kerrottiin myös, että kurssilla on monivalintatehtäviä oman oppimisen seuraamiseen, mutta vastaukset eivät näy muille. 
  • Verkkokurssista puuttuivat linkit lisätietoihin kuten tietosuojaltaan riittävien valtioiden muuttuvaan listaukseen, AMKin tietosuojawikiin ja Korkeakoulujen opintotietojen käytännesääntöihin. Kaksi viimeksi mainittua löytyivät intran tiedotteesta, missä kurssista kerrottiin.
  • Kaipasin kurssille kuvitusta. Nyt mukana oli neljä kuvaa, joista vain yksi toi edes jotain lisätietoja tai tuki kurssin sisältöjä. Kun kurssin sisältö on melko vaikeaa lakitestiä, olisi jokunen infograafi, taulukko tai muu selitekuva voinut helpottaa asioiden omaksumista.
  • Ennen kurssin loppukoetta kerrottiin, että kurssisuoritus edellyttää vähintään 7/10 pistettä ja tarvittaessa loppukokeen voi tehdä niin monta kertaa, että saa vaadittavat pisteet. Plussaa myös siitä, että kaikkiin monivalintoihin vastaamisen jälkeen sai nähtäväkseen sekä oikeat tulokset että selitykset, miksi joku kohta oli oikein tai väärin.
  • Kurssisuorituksen jälkeen sai tulostaa tai tallentaa todistuksen, mikä on hyvä juttu, mutta olisin silti ottanut sen mielummin vastaan osaamismerkkinä.
  • Granite ei tarjonnut kurssilla mahdollisuutta palautteeseen!?


Tietosuojan pääperiaatteet -kurssi 
  • Nyt mukana oli yhdessä kohtaa TAMKin henkilöstölle kohdistettua tietoa, mutta siinäkin viitattiin pääosaan työntekijöistä, ei meihin, joilla työhuone on kotona. No toki voi päätellä, että ulko-oveni tulee olla lukittu ja tietokoneelleni pääsyn salasanan takana. 
  • Suuret rangaistukset ovat paljon olleet GDPR:n yhteydessä esillä. Miksi niitä ei mainittu kertaakaan? Onhan meillä aiemminkin oppilaitoksia kaatunut väärinkäytöksiin. Myöskään Suomen kansallisista ehdoista ei ollut mitään mainintaa (jokohan ne on vahvistettu?), vaikka TAMK tekee aktiivista koulutusvientiä. Edes pari lausetta näistä ja linkki lisätietoihin olisi ollut hyvä.
  • Monivalinnoissa valitsisin mieluummin oikean kuin väärän vastauksen. Se tuntuisi loogisemmalta. Iso plussa sille, että vastauksen jälkeen sai myös selityksen tai tarkennuksen, miksi vastaus oli oikein tai väärin. Kurssilla oli käytetty monivalintoja varsin kekseliäästi saaden niihin runsaasti informaatiota. 
    • Pitkä kysymys, minkä perässä oli kaksi kysymystä. Niihin vastattiin valitsemalla monivalinnasta vaihtoehto, joissa molemmissa oli haluttu vastaus, esim. "a) Kyllä b) Ei".
    • Kysymys, jossa saatiin laajaa aihealueeseen monta vaihtoehtoa
      1. Käsitellä henkilötietoja vain....
      2. Noudattaa huolellisuutta ja ...
      3. Kerätä vain käsittelyn tarkoituksen kannalta...
      4. Toimia kohdissa 1-2 määritellyllä tavalla.
      5. Toimia kohdissa 1-3 määritellyllä tavalla.

Kaikkiaan kurssit antoivat hyvin perustiedot teemasta. Opin monta uutta asiaa tietosuojasta ja annan pisteet hyvälle ohjeistukselle kurssin suorittamiseen liittyen, monivalintojen tarkastamista seuraaville selitteille sekä kurssin selkeälle rakenteelle.

Kursseille olisi hyvä lisätä sisältöä tukevaa kuvitusta tai grafiikkaa, pari linkkiä lisätietoihin ja todistuksen tarjoamisen osaamismerkkinä (ja tieto suorituksesta suoraan työnajantajalle). Tärkeänä kehittämiskohteena nostan esiin myös TAMKin intrassakin kaivatun pedagogisen kehittämisen: miten verkkokursseista tehdään mielenkiintoisia, innostavia ja monipuolisia? Siihen tarvitaan sekä sisällöllistä että pedagogista osaamista. Tällaiset koko henkilöstön verkkokurssit olisivat hyvä tapa demota monipuolisempaa verkko-opetusta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti