keskiviikko 31. lokakuuta 2018

Virtuaaliretkellä

Tässä työpajan osallistujat tutkivat Leonardo
da Vincin teoksia Google  Expeditions
-sovelluksen lisätyn todellisuuden avulla.
Tänään oli hankkeemme päätösseminaari otsikolla Digiosalliseksi vai digiosattomaksi. Seminaarissa oli puolilta päivin viisi rinnakkaista työpajaa sekä toiminnallinen installaatio. Myös seminaarin muista työpajoista ja esityksestä on myös tulossa kirjoituksia. Löydät ne kootusti seminaarin blogisivulta.

Tässä kirjoituksessa kerron työpajoista, joissa tutustuttiin Google Expeditions -sovelluksen mahdollisuuksiin. Tarkemman esittelyn itse sovelluksesta ja ohjeita opettajalle voit lukea alkuviikon kirjoituksestani Virtuaaliretkiä Google Expeditions -sovelluksella.

Moni osallistujista kysyi, mistä olin saanut tarinan retkien taustalle. Expeditions-sovelluksessa on perustiedot kustakin retkikohteesta, useimmiten englanniksi, mutta ainakin minun on täytynyt tietoja täydentää muistakin lähteistä. Toisessa työpajassa tutusimme uuden maailman seitsemään ihmeeseen. Niistä olin täydentänyt tietojani lähinnä kyseisistä nähtävyyksistä kertovien Wikipedia-artikkeleiden avulla.

Toinen retkikohde oli kansainvälinen avaruusasema, mistä en etukäteen tiennyt yhtään sen enempää, kuin suomalaiset keskimäärin. Aihe edellytti siis melko runsaasti tiedonhakua ja itse asiassa mitä enemmän opin, sitä enemmän aiheesta myös kiinnostuin. Sovellus kyllä kertoi kunkin avaruusaseman moduulin nimen ja taustatietoja sekä joitain yksityiskohtia. Sen lisäksi luin ja katsoin videoita aiheesta mm. NASAn, ESAn ja Ursan sivuilta. Myös Wikipediassa oli hyviä koonteja, mutta ne olivat usein monen vuoden takaa.

Kahlasin läpi Tekniikan maailman artikkeleita avaruusasemasta ja myös Google oli ahkerassa käytössä. Moni kysymys jäi minulle vielä kysymysmerkiksi, esimerkiksi se, miten aseman neljä gyroskooppia toimivat. Toisaalta minun opastukseni saakin olla erilainen kuin fysiikan opettajan. Hyviä yksityiskohtia tarinalle löysin etenkin avaruusasemalla kuvatuista YouTube-videoista, missä astronautit kertovat elämästään asemalla: mitä syömme, miten huolehdimme hygieniasta, miten käytämme vähäisen vapaa-aikamme jne. Maailman ihmeistä kertova retki tarjoaa paljon silmänruokaa, mutta avaruusaseman moduulit näyttävät maallikoista kovin saman näköisiltä, joten niissä taustatarina on vielä tärkeämpi.

NASAn sivulta voi seurata livestriimiä avaruusasemalta: International Space Station on UStream.  Asemalla on neljä kameraa, jotka lähettävät kuvaa vuorotellen. Kameroilla testataan mm. miten ne kestävät avaruuden olosuhteita. Silloin kun kameran lähettämä kuva on musta, eletään yöaikaa. Kauaa ei silti tarvitse odottaa, sillä avaruusasema kiertää maapallon 90 minuutissa, joten 45 minuutin välein näkyy joko auringonnousu tai -lasku.

PS. Minulla on vielä jokunen tunti käyttämätöntä resurssia tälle hankkeelle, joten jos haluat työpajan tästä tai muusta digiteemasta loppuvuonna ammatilliseen oppilaitokseen Pirkanmaalla tai muulle hankkeen kohderyhmälle, ota yhteyttä.

PS2. Kaikki Digiosalliseksi vai osattomaksi -seminaariin liittyvät bloggaukset kootaan seminaarin sivulle.



Minun oli tarkoitus ottaa työpajasta hieno 360-kuva, missä olemme kaikki ringissä ja lasit päässä tutkimassa Expeditions-retkikohteita. Kaikessa hälinässä se jäi tekemättä ja enkä muitakaan kuvia juuri ehtinyt ottaa. Niinpä jaan tähän kuvan, missä vasta odotan osallistujia paikalle. Ensimmäisenä on kuva, minkä toin tänne blogiin Lisää kuva -toiminnolla. Sen alle upotin saman kuvan Momento360-palvelun kautta.

360-kuva tuotuna Bloggeriin kuvana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti